Berbeza Bangkitkan Kejayaan Rock Malaysia Era 90-an

Berbeza Bangkitkan Kejayaan Rock Malaysia Era 90-an

Berbeza merupakan kugiran rock kapak (carpark) – sebuah genre rock Malaysia yang berjaya ditahun 90-an – campuran antar Malaysia dan Indonesia yang dikenal sebagai salah satu pembangkitnya kesuksesan dan ritme musik rock dalam bidang musik masa kini di Asia Tenggara khususnya di wilayah serumpun (Malaysia, Indonesia dan Singapura) sejak dekade setelah tahun 2000.

Sejak berdiri pada tahun 2017 dipimpin oleh @axlsandjoyo yang biasa disapa Awi, band ini sudah menelurkan satu album studio dan beberapa nomor lagu yang disambut hangat di saluran radio Asia Tenggara lewat single ‘KL – Jakarta’.

Didirikan pada tahun 2017 di Jakarta oleh Awi dan @dadodarmawan awalnya, beranggotakan Awi (vokal), Dado (drum), Dape (gitar) dan Gilang (bass).
Awal mula grup ini memang membawakan lagu-lagu rock kapak era tahun 90-an seperti Search, Wings dan Iklim. Mereka bermain di beberapa panggung kecil di klub-klub sekitar Jakarta pada tahun mulanya.

Pada tahun 2018 Dape dan Gilang mundur dari formasi yang dibangun, hanya Awi dan Dado yang tersisa. Kemudian mereka merekrut Amrullah (gitar) dan Sebastian (piano, keyboard).

Puncaknya, formasi tersebut mendapat kesempatan bermain di @synchronizefest 2019 dimana para peminat dari Malaysia juga datang dalam jumlah besar menyaksikan mereka pada saat itu, hingga pandemi melanda yang membuat mereka harus vakum beberapa tahun.

Tahun 2023 adalah tahun kembalinya Berbeza untuk berkumpul bersama. Keputusan Awi menetap dan tinggal di Jakarta membawa perubahan mendapat semangat kembali untuk menghasilkan single ‘Yayuk’ dan beberapa lagu yang telah selesai pada saat itu. Berbeza memulai mengerakan tur mandiri dengan mengandalkan dukungan fans dari Indonesia dan Malaysia. Satu nafas segar untuk mendengarkan kembali kejayaan era rock kapak bersama kumpulan Berbeza.

📸 @kumpulan.berbeza